Lærer til kamp mot avkristning av skolen

Nok en gang har jeg lest nettutgaven av Norge i Dag, og i dag har de en artikkel om en lærer som «kjemper» mot avkristningen av skolen.

Det er flere ting i artikkelen det er verd å se på, så jeg tar punktene ett etter ett:

Læreren fikk klassen til å synge et kristent bordvers før maten, og fikk kommentarer som
««Du har ikke lov å gjøre oss kristne». «Det er ikke lov til å synge en slik sang, lærer». «Er det ikke slutt på slike sanger, lærer». «Vi er ikke kristne, og da skal ikke vi synge med, vel». «Vi trenger ikke synge for maten når vi ikke er kristne, lærer».

Men hun kan fortelle også om positiv respons. En 6.-klassing spratt opp som en fjær da hun sang for maten nylig. «Kan du synge den en gang til! I dag har vi bestemt oss til å synge med», sa eleven.»

Flere elever uttrykker skepsis og én sjetteklassing synes det var greit. Jeg velger å gå ut fra at denne sjetteklassingen kommer fra et kristent hjem, hvor religiøse bordvers er vanlig. Uansett hba slags hjem hun kommer fra, ser det ut til at hun er i mindretall.

«Denne læreren har også RLE-faget, og mange barn er svært interessert i om læreren har lest hele Bibelen. Og om Bibelen kan forklare og gi svar. Utfordringen er å høre alle varianter av spørsmålet «Har Gud virkelig sagt?», sier læreren. Spørsmålene er dagsaktuelle. De handler om spøkelser i barne-TV og i virkeligheten. Om programmet Trekant og om jomfrufødselen.

– Interessen for hva Bibelen sier har nå våknet i min klasse, forteller læreren oppmuntret.

– Nå kommer elevene bort til meg og sier at de gleder seg til RLE-timene. Jeg vil oppfordre kristne lærere til å være tydelige. Da kan vi hindre at neste generasjon er hedninger, mener hun.
Hva om læreren hadde vært muslim, og fikk preke fra Koranen? Om kristne lærere kan, skulle man tro muslimske lærere også kan. Hva om læreren er medlem av Bifrost? (Åsatrusamfunnet i Norge.) Ville det vært greit om elevene på skolen hennes plutselig viste tydelig interesse i Koranen, jentene kom med hijab og guttene nektet å dusje etter gymtimene fordi ingen muslimer skal vise seg frem nakne for andre? Eller om de viste interesse for sagaer, Edda og ønsket å blote når de er på skitur? Da hadde det nok blitt ramaskrik tenker jeg! Skolen skal være fri for misjonering, uansett religion.

Videre sier læreren:
«– Før jeg overtok en klasse i høst, en klasse som var kjent for å «stå på hode», så var jeg inne og ba for klasserommet. Jeg ba for pultene, stolene og kateteret. Neste dag var det to elever som ikke ville sette seg ned på noen pult, sier hun.»
Hvorfor ville ikke elevene sitte? Fordi læreren hadde bedt for pultene? Mener læreren her at to av barna var så fulle av Satan at de fikk fysisk vondt av å sette seg ved velsignede pulter? Eller er årsaken en helt annen? Kan det tenkes at de to elevene ikke ville sitte fordi de heller ønsket å sitte hos en venn? Eller at de ikke følte for å sitte ved en som mobber dem? Hvem vet? Å implisere at to elever i barneskolen er så fulle av ondskap at de ikke vil sitte ved pulter det er bedt for er å gå så langt over streken at du ikke ser den lenger.

Hun avslutter med å si:
«– Du kan si hva du vil, banne og sverge og faktisk mobbe. Men bråk blir det først hvis du sier til en elev at Jesus elsker deg.»
Og det bråket kommer av at en lærer ikke klarer å holde sin personlige tro for seg selv, enda hun vet hun er pålagt å gjøre akkurat det!

Det står mer i artikkelen, men det får jeg komme tilbake til ved en senere anledning.

Legg igjen en kommentar